3 Mart 2008 Pazartesi

Adı üstünde, "alisverissaati.com"


Geçen haftaki E-Ticaret dersimizin konuğu Kudret Çurey, Alışveriş Saati Saat Pazarlama San. Tic. A.Ş. çatısı altında yer alan alisverissaati.com’un kurucusudur. 2000’li yılların başı E-Ticaretin popüler olduğu fakat aynı zamanda başarısız örneklerin de var olduğu bir dönemdi. İşte, yeni girişimlerin pekte cesaret edilemediği bu dönemde kendisi doğru iş ve doğru zamanla başarılı bir girişimcilik örneği sergilemiştir.

Aslında bütün hikaye Kudret Çurey’in 2002 yılında ABD’ye gitmesiyle başlamıştır. Tahmin edilenin aksine bu uzun yolculuğun başlangıç nedeni sadece tatildir. Fakat ABD’de eBay gerçeği, daha doğrusu çılgınlığıyla karşılaşan Çurey için bu tatil artık yeni bir iş fırsatı arayışına dönüşmüştür. Yaklaşık 1 aylık bir gözlem ve farklı firmalarla görüşmeler sonrasında artık hedef belirlenmiştir, hedef Amerika’ya mücevher satmak. Tabiki bu mücevher fikri ailesinin kuyumculuk sektöründe (Haşmet Kuyumculuk San. Ve Tic. Ltd. Şti.) olmasından kaynaklanıyordu. eBay üzerinden başlayan bu macera günde 1-2 satıştan, günde 20-23 paket satışlara ulaşmıştır. Fakat zamanla rekabetin artması sonucu eBay'de karlılık azalmaya başlamıştı. Çurey, yaklaşık 1.5 yıl süren bu girişimin ardından artık; acaba Türkiye de ne yapabilirimin, eBay üzerinden yapılanı Türkiye’ye ne şekilde taşırımın arayışındaydı.

Sağlam temellere başlangıç yapmak ancak güvenle mümkün olabilirdi..


O dönemde Türkiye de hepsiburada.com, kangurum.com gibi bir çok ürünü aynı anda satan alışveriş siteleri yaygındı. Çurey, işe öncelikle bu sitelere satış yaparak başlamaya karar verdi. Amacı kuracağı site için pazar payını büyütmek ve bir yanda da pazarı tanır hale gelmekti. Sonuçta 2003 yılında kurulan alisverissaati.com ilk başlarda bir saat portalı şeklinde görüntü ağırlıklı bir siteydi. Bu görsellikle ilk hedeflenen, insanların siteyi ziyaret etmesini ve site trafiğinin artmasını sağlamaktı. Bu aşamada bir çok internet sitesini inceleyen Çurey, internetten satıştaki eksikliğin telefon numarası verilmemesinde olduğunu keşfetti. İnsanların istediği zaman ulaşabilecekleri telefon numaraları sitede yayınlanarak satış yapmak, aslında bir yanda da insanların güvenini kazanmak amaçlandı. Böylece insanlar kafalarındaki bütün soruları sorabilecek ve internetten saat almak için ikna olabileceklerdi. Ve her şey beklenildiği gibi oldu, güven unsuru arttıkça satışlarda günden güne adetsel olarak arttı. Günde 1-2 satışla yola başlayan site günde 300’e yakın saat satar duruma gelmişti. Bu geçiş sürecinde siteye her gün yenisi eklenen üyelerle birlikte müşteri talepleri ve satın-almayı etkileyen etkenler gözlendi. 2006 yılı sonrasında ise, site artık daha çok bir satış sitesiydi. Ama hala görsellikten ve saatle ilgili her türlü bilgiyi, markayı barındırma fikrinden vazgeçilmemişti ve asla da vazgeçilmeyecekti.

Fiziki mağazaya giden yol, sorunlardan geçecekti..


Tabiki her şey bu kadar kolay gelişmemişti, teknik, hukuki ve ürün sağlama anlamında bir çok sorunlar yaşandı. Ve tabi bir de eğitim alanında çünkü Çurey, 1996 yılında girdiği Yıldız Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümünden bu girişimci ruhla ancak 2006 yılında mezun olabilmişti. Diğer sorunlara baktığımızda; örneğin site alt yapısının tam olarak hazırlanmadan reklam verilmesi sitenin ziyaretler sonucu çökmesine neden olmuştu. Yine aynı şekilde hukuki eksikliklerden dolayı Sanayi Bakanlığından ceza alınmıştı. Bir diğer sorun; firmanın, saat tedarik edilen yerlerin sahiplerinin zihniyetinden dolayı hiçte planlanmadığı halde stok tutmak zorunda kalmış olmasıdır. Çünkü sitenin satış yapacağına, daha doğrusu internet ortamından saat satılabileceğine ihtimal vermeyen tedarikçiler firmayı saatleri satın alma zorunluluğunda bırakmışlardır. Bu yüzden zaten zor olan rekabet ortamı artık daha da zorlaşmış ve ayakta kalmak için agresif fiyat ve taksit imkanları sunmaktan başka çare kalmamıştır. 24 aya varan taksit, %30 daha ucuz olmak gibi.. Aslında başta sorun olarak görünen bu stok tutma zorunluluğu zamanla siteyi çok farklı bir boyuta da taşımıştır, fiziksel mağazalarında açılması.. Ve artık 2007 yılı itibari ile alisverissaati.com tüm modernliği ile Kadıköy, Bağlarbaşı, Sirkeci gibi semtlerde fiziksel mağazalarında da satış yapar konumdaydı. Bu; güven ortamının daha da sağlamlaştırılmasını sağlamıştır.


Başarının göstergeleri...

Firma günümüz itibari ile yılda yaklaşık 4.5 milyon ytl ciroya, 150.000 üyeye, günlük 20.000 trafiğe sahip bir konuma gelmiştir. Sitede yaklaşık 65 markaya ait yüzlerce farklı model saatin tanıtımı ve satışı yapılmaktadır. En çok satılan marka ise Casio’dur. Hatta site Casio’nun satışını o kadar arttırmışki alisverissaati.com ve Casio arasında bir ortaklık yapılmış ve markanın Türkiye’deki imajını düzeltmeye yönelik CasioPoint’ler açılmıştır..

Hedef tek olmak, siteyi özel kılan bu unsurdan asla vazgeçmemek...


Sonuçta Çurey’in amacı alanında "tek" olmak. Hizmeti bu niş alanda devam ettirmek, sadece kol saati.. Bu nedenle asla sitesinde başka bir ürün satmayı da düşünmüyor. Çünkü site Türkiye de birinci, Dünyada 2. en çok tıklanan saat sitesi. Artık Türkiye de başarısını, bilinirliğini kanıtlamış ve piyasaları etkiler bir halen alisverissaati.com, bu noktada kendisine Google’ı hedef alıyor ve aslında bir nevi rakip de görüyor. Nasıl ki insanlar bir şey öğrenmek istediklerin de hemen Google’a açıp soruyorlar, Çurey’de istiyor ki saatle ilgili her şeyi insanlar açıp alisverissaati.com’a sorsunlar, Google’a değil.. Nasıl ki Gillette, Orkid, Selpak gibi ürünler markaları ile anılıyorlar, saat diyincede ilk akla gelenin “alisverissaati.com” olmasını sağlamak için ekip olarak çalışıyorlar, pazarlama stratejilerini bu yönde belirliyorlar . Bu amaç doğrutusunda tabiki site evrensel olmayı da amaçlıyor. Hedef artık “Güvenle Ucuza Alın” dan çok daha öte; “ saat = alisverissaati.com ”

1 yorum:

Eyüp ÖZTÜRK dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.