25 Şubat 2008 Pazartesi

E-TİCARETTE BAŞARIYA GİDEN YOL..


Teknoloji Holding bünyesinde hizmet veren Embrio A.Ş. firması genel müdürü Hamit Kekeç tarafından verilen konferans, E-Ticaret yaparken başarılı olunması için neler yapılması gerektiği ve yapılan yanlışlardan ders alınarak nasıl başarılı olunacağı konusu hakkındaydı. Konuşulan konular aşağıdaki gibi özetlenebilir...

İnternetin hayatımıza girmesiyle beraber bilgiye ulaşmak kolaylaşmış ve bilgiyi değere çevirme kavramı ön plana çıkmıştır. Bu yüzden içinde bulunduğumuz çağı Yetenek Çağı olarak adlandırabiliriz.

A.B.D.’de yapılan araştırmada E-Ticaret yapan her 1000 firmadan sadece 2 tanesinin başarılı olduğu gerçeğini gözler önüne sermektedir. Sayının bu kadar düşük olmasının sebebi internetteki geçerli olan pazarlama kurallarının klasik pazarlama kurallarından çok daha farklı olmasıdır. İnternet dünyasında ilk olmak ve rakiplerden farklı olmak başarıya ulaşmak için altın kuraldır. İlk olmak çoğu alanda olduğu gibi internet dünyasında da çok önemlidir. Genelde hep sektör birincileri hatırlanmakta ama takipçilerini hatırlamak için hafızaların zorlanması gerekmektedir. Farklılıklar ise siteye değer katmakta ve firmayı öne çıkarmaktadır.

Çağımızın yetenek çağı olduğunu söylemiştik, fakat bilgiye kolay ulaşır ve yetenekli olunması insanları sonuca götürmez, buradaki en önemli noktalardan bir diğeri Vizyon’dur. Bilgiyi nasıl kullanabilirim ve bu bilgi ile nasıl farklı şeyler yaparım gibi sorular bu noktada önem kazanmaktadır. Bir diğer önemli nokta ise Lider’in önemidir. Ekip ne kadar iyi olursa olsun ona önderlik edecek kişi bu noktada ön plana çıkmaktadır.

İnternet üzerinden satış yaparken hedef birinciliğe oynamaktır. Buradaki ilk kelimesi, yerine göre sektöre ilk giren, yerine göre de doğruları ilk yapan anlamına gelmektedir. Örneğin arama motoru sitelerinden Google’ı bu konuda örnek verebiliriz. Sektörlerde Yahoo, AltaVista, MSN gibi ciddi rakipler varken hepsini geçip açık ara birinci konuma gelmesi aslında doymuş gibi pazarda işlerin doğru yapılmadığını ve sektör ihtiyaçlarına doğru cevap veren bir firmanın nerelere gelebileceğine dair en iyi örnektir. Doğru fikri satmak için süreçleri doğru belirlemek, entegre iş modelini kurgulamak, doğru hedef kitleye odaklanmak ve fark yaratmak gerekmektedir. Bu konu içinde Yahoo en güzel örnektir. Yahoo, hizmet verdiği yelpazeyi geniş tutarak arama motoru sektörünü Google’a kaptırmıştır.

İnternette iş yapmanın yolu doğru insan, doğru iş, doğru pazarlama ve doğru hız kavramlarının eksiksiz yapılmasıdır. İnternet üzerinden yapılacak iş seçilirken işin interaktivitesinin bol olması önemlidir. Kişilerde merak duygusu uyandırması, taraflar arasında kazan-kazan ilişkisi kurması, teknik anlamda zorlu ve zaman alan bir süreci olmaması, güvenilir ve yenilikçi bir marka olması, hedef kitlesinin yeterli olması ve kategori-alt kategori lideri olma potansiyeline sahip olması gerekir.

En baştada söylediğimiz gibi, normal hayatta kullanılan pazarlama taktiklerinin internet ortamında da başarılı olduğunu söylemek mümkün değildir. Örnek vermek gerekirse kangurum.com, ixir.com ve superonline.com bu konudaki görüşümüzü desteklemektedir. İnternet ortamında gerilla marketing ön plana çıkmıştır. Ayrıca performans odaklı pazarlama da firmalara değer katmaktadır. Performans gösterişin önüne geçmiştir. Google, arama yapanlara dogru sonuçları en hızlı şekilde vermektedir ve bu sayede pazar payının yarısından çoğuna hakimdir. Buna karşın Yahoo reklam veren firmaları ön plana koyduğu için müşteri kaybetmektedir.

E-Ticaretin bir diğer önemli noktası da rekabet avantajını iyi belirleyip o konuya odaklanmaktır. Böylece firmalar bulunduğu sektörde ön plana çıkarak sektörde ilk olmayı hedefleyebilirler. Şirketin potansiyelini iyi bilip, orta ve uzun vadede plan yapmak gerekmektedir. Yoksa firmanın soluğu kesilebilir ve bir noktada tıkanma meydana gelebilir. İnternette iş yaparken en kritik rekabet avantajı da güvendir. Güven olgusunun sağlanması firmayı rakiplerinden üstün konuma getirmektedir. Ayrıca markalaşma çok önemlidir, örneğin ikinci el bir şey satarken en rahat nerede satarım sorusuna çoğu insan gittigidiyor.com derse bu tüketicilerde oluşan marka değerini göstermektedir. Güven ve bilinirlik firmalara bulundukları sektörde yerlerini sağlamlaştırma imkânı tanır.

İç pazarda söktör bazında inceleme yapıldığında, birinci olan firmalar sektöre ilk giren ve işlerini doğru yapan firmalardır. Yemek siparişi alanında yemeksepeti.com, kariyer siteleri alanında kariyer.net, B2C alanında hepsiburada.com örnek olarak gösterilebilir. Taklit siteler eğer ekstra farklı bir yan ortaya koyamıyorlarsa sıradan kalmaya ve zamanla yok olmaya mahkumdurlar.

Hiç yorum yok: