25 Şubat 2008 Pazartesi

HIZLI, KOLAY VE ARTIK DAHA GÜVENLİ.. DEVİR E-TİCARET DEVRİ..

Dünyada internet yolunda ilk adımlar 1970 yılında ABD’de ordu için bir proje olan Arpanet ile başladı. Sonrasında hızla gelişti ve e-mail kavramı ortaya çıktı. İnternetin patlama yaptığı 1990’lı yıllarda World Wide Web’in oluşması ile 1994’te web sitesi sayısı 10 binlere ulaştı ve yine bu yıllarda internette ilk reklam yayına girdi. İşte, E-Ticarette özellikle 1995 yılından sonra bu artışla birlikte artık ticaretin de elektronik ortamdan yapılması fikriyle hayatımıza girmiştir.

E-Ticaretin ana hedefi, ticari işlemlerin elektronik ortamda en basit, en kolay, en hızlı, en verimli ve tabiki en güvenli şekilde yapılmasıdır. Düz mantıkla düşünürsek E-Ticaret, bir şirketin kapılarını ve dolayısıyla iş yapma olanağını 365 gün, 24 saat tüm dünyaya açık tutmasıdır. E-Ticaretin firmaya katkıları ise; müşterinin hızlı, kolay, istediği zaman alış-veriş yapmasını sağlayarak sadakatini arttırmak, karlılığı arttırmak, yeni ürün tanıtımını kolay ve ucuz hale getirmek, hedef kitleye en ekonomik yolla ulaşmak, birim başına maliyeti azaltmak, müşteri hizmetleri maliyetlerini azaltmak ve belkide dünyaya açılmak şeklinde uzatılabilir.. Bu listenin ne kadar uzadığı heralde internetten alışverişin son 2 yılda 3 kat artış göstermesi ile daha net bir şekilde açıklanabilir. 2007 yılında 100 milyar dolara yaklaşan E-Ticaret cirosunun 2008 yılında 120 milyar dolara ulaşacağı tahmin edilmektedir. Bu artışın en büyük sebebi olarak güvenlik önlemlerindeki artış ve kredi kart dolandırıcılığındaki azalmalar gösterilebilir. Yakın zamanda uygulanmaya başlanan Chip&Pin ve 3D secure teknolojisinin de bu daha güvenli ortamın yaratılmasındaki katkıları büyüktür.

Sonuçta artık günümüzde satış yapmanın ve hatta dünyaya açılmanın çok daha kolay bir yolu var, internetten satış yapmak; böylece stok, mağaza, elektrik, satış temsilcisi v.b. dertlerden de kurtulmak.. İnternetten pazarlama ile dağıtım, depolama, taşıma ve stok gibi maliyetler düşük olduğundan müşterilere sunulan fiyatlarında daha düşük olması beklenir ve hatta öylede olmalıdır. Çünkü internet ortamı insanların bilgiye daha hızlı ve daha kolay ulaşabilmesini sağlar bu da demektir ki müşteriler fiyatlara karşı daha duyarlı olacaklardır. Bu durum internetten pazarlamada fiyatı çok önemli bir noktaya taşımaktadır. Ama tabiki tek ayırt edici özellik bu değildir, her durumda olduğu gibi internet ortamında da farklı ürünler sunmak tüketicinin dikkatini çekmektedir. Sonuçta rekabet fiyat ve farklı olma da yoğunlaşmaktadır, nitekim yapılan araştırmalarda fiyat faktörünün %60 civarlarında olduğunu doğrulamaktadır.

E-Ticarette iş, ürün seçimiyle başlar, aslında üründen öte fikir önemlidir çünkü ürünün satılmasını sağlayan fikirdir. İnsanların ürünü alması için geçerli sebeplerin olması gerekir. Piyasada bulunamaması, daha ucuz olması, daha cazip ödeme imkanları, hızlı teslim gibi.. Site ancak bu avantajlar sayesinde tanınır ve büyük rakamlarda satış yapabilir hale gelir. Önemli olan 2 kavram daha vardır. Birincisi tedarik süreci; satmak istenilen ürünün sipariş sonrasında nasıl temin ve teslim edileceğine dair sorulara cavap bulama süreci.. Firma stok tutmayı da tercih edebilir, akıcı bir satış prensibini de benimseyebilir. Önemli olan ürünün hızlı, kusursuz ve optimum maliyetle müşteriye ulaştırılmasıdır. İkinci kavram ise ödeme yöntemleri, bunlardan bir ya da birkaçının seçimi ve güvenliğin sağlanması. Örneğin; sanal POS (bilinen pos cihazı gibi çalışır), havale yöntemi (müşteri ödemelerinin banka havalesi ile kabul edilmesi), WesternUnion (uluslar arası satışlarda en uygun ödeme yöntemidir, bir nevi isme havale sistemi gibi çalışmaktadır)

Tabiki her şey bu kadar kolay ve basit değildir elbet.. Her gün bir çok internet sitesi ve/veya sanal mağaza açılmakta, bazılarıda açıldığı hızla hüsranla kapanmaktadır. Sebeplerini şöyle sıralayabiliriz; hedef kesimin belirlenmesinde zayıflık, ürün seçimindeki becerisizlik, fiyat ve servislerde hata, hatalı teknoloji sonucu yavaş ya da göçen siteler, müşteri ilişkilerini sağlayacak teknolojilerin uygulanmaması (tavsiye, profil oluşturma gibi teknikler). Kısaca finansal, yasal ve altyapı sorunları.. Peki ne yapılmalı dersek, onlarıda yukarda bahsettikleirmizin dışında doğru müşteriye odaklanmak, müşteri tercihlerini bilmek, müşteriye zaman kazandıracak yaratıcı fikirler sunmak, kişiselleştirilmiş servis sağlamak, web ortamında siteyi devamlı ziyaret eden bir topluluk oluşturmak şekinde özetleyebiliriz.

Kaynaklar:

http://tr.wikipedia.org/wiki/E-ticaret
www.ekonomist.com.tr
www.e-ticaretmerkezi.net
www.satissitesi.com

Hiç yorum yok: